Medieköp & annonsering

Vi brinner för att skapa effekt i digitala kanaler genom insiktsdrivna strategier som säkerställer att ditt budskap når rätt målgrupp vid rätt tidpunkt. Vi ser till att din digitala annonsering samverkar sömlöst med andra kanaler – från sök och sociala medier till print och utomhusannonsering. Oavsett om det gäller en enstaka kampanj eller en always-on-strategi, hjälper vi dig att maximera effekten av dina medieinvesteringar och skapa långsiktiga resultat

230127_2_0789_Print_1900.jpg
230127_2_0362_Print.jpg

Vi hjälper dig hela vägen

Hos oss på Clay finns bred kompetens inom olika delar av performance marketing. Detta innefattar bland annat expertis inom sociala medier, SEM och display.

Så kan vi hjälpa dig med annonsering:

  • Annonsering i sociala medier
  • Displayannonsering
  • Programmatisk annonsering
  • YouTube-annonsering
  • Sökannonsering (SEM)
  • Native-annonsering
  • Digital out-of-home (DOOH)
  • Printannonsering
  • Kontextuell annonsering

Annonsering i sociala medier

Att finnas på sociala medier är idag viktigare än någonsin, det är kanaler och appar som de flesta av oss använder flera gånger dagligen. När vi sitter på bussen in till kontoret, i kön på mataffären eller hemma i soffan. Via kraftfulla styrningsmöjligheter kan vi säkerställa att rätt individer nås av önskat budskap vid exakt rätt tillfälle. Detta ger annonsörer stor möjlighet att via målgruppsanpassat innehåll skapa effekt hela vägen i kundens köpresa.

Annonsering på sociala medier är fortsatt också ett prisvärt sätt att nå ut till målgruppen, vilket gör att det ofta är en betydande del i den moderna mediemixen för både kampanjer och always-on.

Vi hanterar köpt annonsering via de största sociala medierna och följer ständigt med i utvecklingen av nya plattformar.

Vi har stenkoll på:

Displayannonsering

Med displayannonsering kan du på ett effektivt sätt nå ut med ditt budskap, ofta i en redaktionell kontext. Beroende på målsättning och målgrupp tar vi fram en plan på hur du kan få absolut bäst effekt. Ofta är displayannonsering ett kostnadseffektivt komplement i en större kampanj.

Syns där din målgrupp befinner sig

Programmatisk annonsering

Programmatisk annonsering ger dig möjlighet att annonsera mot en specifik målgrupp i flera olika typer av medier. Köpprocessen är i realtid och sker automatiskt vilket gör det väldigt kostnadseffektivt. Här inkluderas både displayannonsering, native och online video.

Annonsering på YouTube

Videoannonsering växer ständigt och har blivit en allt viktigare del av den digitala annonseringen. Att använda YouTube som digital kanal att marknadsföra sig på är effektivt för att nå ut med rörliga material och starka budskap.

Nå din publik med engagerande videoinnehåll.

SEM

Annonsering i sökmotorer som Google och Bing är ett bra sätt att nå potentiella kunder när de aktivt söker efter dina produkter eller tjänster. Genom att säkerställa god synlighet i sökmotorn kommer du att kunna driva trafik till din webbplats och generera konverteringar.

Skapa tillväxt med sökannonsering

Native

Med nativeannonsering kan du nå ut med redaktionellt innehåll i en relevant kontext. Native passar extra bra för att bygga trovärdighet och läsning av artiklar. Ibland länkar annonserna målgruppen vidare till din hemsida för att läsa vidare, ibland bor hela artikeln hos publicisten för att smälta in bland resterande innehåll.

DOOH

DOOH = digital out of home, det vill säga digital utomhusreklam. Formatet är speciellt effektivt för att skapa kännedom och intresse för ditt varumärke, och jämfört med traditionella annonstavlor kan annonsörer här utmärka sig genom att använda rörliga och till och med interaktiva enheter.

Stärk ditt varumärke med synlighet i det offentliga rummet.

Printannonsering

Printannonsering är en effektiv kanal för att skapa genomslagskraft och varumärkesnärvaro utanför digitala medier. Genom att synas i tryckta tidningar och magasin kan du nå rätt målgrupp i ett trovärdigt sammanhang där annonser ofta får högre uppmärksamhet än i digitala kanaler.

Upptäck hur print kan stärka din strategi.

Kontextuell annonsering

Med kontextuell annonsering når du din målgrupp utan att förlita dig på persondata eller traditionella målgruppsstyrningar. Istället för att rikta annonser direkt till individer placeras de i artiklar och innehåll som är relevanta för de ämnen du vill förknippas med.

Utforska möjligheterna med kontextuell annonsering.

Några av våra kunder

Vi har haft förmånen att samarbeta med en rad spännande varumärken för att strategiskt planera deras medieköp och maximera effekten av deras annonsering.

Vanliga frågor om medieköp

Vilka kanaler ska jag använda för min annonsering?

Det beror på din målgrupp och dina affärsmål. Vi hjälper dig att identifiera de mest effektiva kanalerna baserat på data och insikter.

Vad är performance marketing?

Performance marketing är i stora drag datadriven marknadsföring med fokus på att generera mätbara resultat och därigenom skapa effekt. Det är en ständigt föränderlig process där A/B-testning, analys och optimering är en viktig del av vardagen. Oavsett om du vill bygga ditt varumärke, skapa medvetenhet eller öka försäljningen kommer riktad digital marknadsföring hjälpa dig att lyckas.

Varför sociala medier?

Det är kanaler och appar som de flesta av oss använder flera gånger dagligen. Via kraftfulla styrningsmöjligheter kan vi säkerställa att rätt individer nås av önskat budskap vid exakt rätt tillfälle. Annonsering på sociala medier är fortsatt också ett prisvärt sätt att nå ut till målgruppen, vilket gör att det ofta är en betydande del i den moderna mediemixen för både kampanjer och always-on.

Läs mer

Det finns mycket att prata om inom marknadsföring – här är några tips & råd från våra specialister.

Har du frågor kring medieköp & annonsering?

Vi pratar gärna mer om hur vi kan hjälpa dig skapa effekt i rätt kanaler?