CaseVarumärkeskampanj för Hänt.se

Genom ett nytt koncept och en varumärkeskampanj ville Hänt.se positionera sig och bli förstahandsvalet för nyheter runt nöje och kändisar.

Kort om Hänt.se

Hänt.se är sprunget ur veckotidningarna Hänt i Veckan och Hänt Extra och sedan starten har sajten blivit Sveriges mötesplats och nyhetskälla för de som älskar nöjesvärlden och spännande nyheter. Man har en stor redaktion som arbetar dygnet runt med att skapa angelägen och nyfiken journalistik och har sedan starten 2014 vunnit prestigefulla branschpriser så som ”Årets digitala tidskrift populärpress”.

Syfte & mål

Bli förstahandsvalet runt nöje och kändisar

Genom ett koncept och varumärkeskampanj ville Hänt.se lyfta och positionera sajten för att en ny målgrupp ska få upp ögonen för hänt.se och hitta till dess spännande digitala nöjesvärld. Man ville tydligt utmärka sig som förstahandsvalet runt nöje och kändisar samtidigt som man på lång sikt ville öka direkttrafiken till sajten.

Vårt uppdrag

Nytt kampanjkoncept och bred distribution

OTW tog fram och producerade kampanjkonceptet, där inriktningen blev att sticka ut i flödet, att överraska målgruppen och att göra detta genom att använda de personer som hänt.se har som uppgift att skriva om - kändisarna själva. Konceptet skulle samtidigt bjuda på värme, folklighet och humor tillsammans med kändisarnas bjussighet och självdistans. Resultatet blev flera olika sketcher med kända profiler som togs ut genom tre kampanjperioder under året.

Kampanjupplägg

Utifrån kampanjens två övergripande mål - att skapa kännedom och att positionera varumärket mot en bred målgrupp i Sverige togs en kampanj- och distributionsplan fram tillsammans med kanalval och förslag på taktiker för hur vi skulle kunna nå målen så kostnadseffektivt som möjligt.

En bred kanalmix

Kampanjerna gick i en mix av sociala medier så som Facebook, Instagram, TikTok och YouTube tillsammans med större räckviddsformat så som TV4 Play, Discovery+ och Viafree. För ytterligare genomslagskraft och synlighet under utvalda kampanjperioder syntes också kampanjen i digitala utomhusskärmar i gallerior runt om i Sverige tillsammans med impactformat så som skärmar på Mall of Scandinavia, NK och Sergels torg.

Nyfiken på mer?

Vill du se fler case?

Hoppa över till vår case-sida för att läsa mer om hur vi hjälp andra kunder.

Se fler kunder & case

Vill du veta mer om projektet?

Lisa berättar gärna mer om kampanjen, resultaten och hur vi kan hjälpa dig skapa liknande kampanjer.

230127_2_0953-2_2_Print_1080.jpg

Lisa Sandström

Medierådgivare

+46 768 40 66 92

lisa.sandstrom@clay.se