CaseLöpande annonsering för Nordens ledande hälsokedja Life

Genom löpande annonsering i digitala kanaler kombinerar Life varumärkesbyggande insatser tillsammans med konverteringsdrivande marknadsföring för att stötta sin tillväxt på både svenska, norska och finska marknaden.

Kort om Life

Life är den ledande hälskostkedjan i Norden med drygt 300 fysiska butiker tillsammans med en e-handel som haft växande fokus under de senaste åren. Life:s drivkraft är att hjälpa människor att hålla sig naturligt friska genom att balansera motion och vila.

Syfte & mål

Nå yngre målgrupper och stötta konvertering

Lifes målgrupp består av en bred allmänhet som visar intresse för hälsa och välmående och deras marknadsinsatser fokuserar starkt på att öka konvertering mot dessa, både i analoga och digitala kanaler.

Man har samtidigt en tydlig inriktning mot att identifiera och engagera yngre målgrupper samt nå ut i ett snabbföränderligt medielandskap genom att möta målgrupperna på flertalet digitala kanaler.

Vårt uppdrag

Löpande hantering av annonsering för Sverige, Norge och Finland

Samarbetet med Life sträcker sig flera år tillbaka där vi ansvarar för löpande annonsering och optimering av alla digitala kampanjer för marknaderna Sverige, Norge och Finland. I uppdraget ingår det att hantera distributions- och medieplanering, uppsättning och optimering tillsammans med analys och uppföljning av kampanjerna månadsvis.

Den primära målsättningen med vår annonsering är att kontinuerligt arbeta med en mix av varumärkesbyggande och konverteringsdrivande marknadsinsatser för att driva försäljning och tillväxt.

Kampanjupplägg

Genom att kontinuerligt arbeta med flera marknader samtidigt har Clay fördelen att ha ett helhetsperspektiv över Lifes löpande annonsering. Detta möjliggör delning av insikter och rekommendationer baserat på hur de olika marknadernas köpbeteenden skiljer sig åt och hur annonserna presterar.

I samarbetet arbetar vi tätt mellan distribution och produktion av material. Under åren har vi lärt oss väl vad som fungerar och blir basen i våra kampanjer, tillsammans med att Life har ett vädligt lyhört och snabbfotat arbetssätt kring att implementera rekommendationer kring annonsinnehåll utifrån vad siffrorna visar oss.

En mix av varumärke, inspiration och konvertering

Kampanjernas innehåll bygger på en mix av varumärkesbyggande innehåll där vi skapar och bygger varumärkeskännedom genom bred räckvidds-annonsering.

För att öka preferens, bygga relation med målgruppen och driva trafik till content-delar av webbsidan är också Life bjussig mot målgruppen när det kommer till att dela recept, artiklar och tips - allt för ett bättre välmående.

Kampanjerna syftar också såklart till att skapa försäljning i både butik och på webbsidan, genom att lyfta aktuella produkter, priser och erbjudanden.

Kanalmix

Kanalmixen och budgetfördelningen är anpassad utifrån marknad och de insikter vi har från tidigare kampanjer. Kanaler som används frekvent är Facebook, Instagram, Snapchat och TikTok tilsamman med native display i placeringar vi vet når målgruppen, så som digitala publikationer hos Schibsted och Aller Media.

Nyfiken på mer?

Vill du se fler case?

Hoppa över till vår case-sida för att läsa mer om hur vi hjälp andra kunder.

Se fler kunder & case

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Lisa berättar gärna mer om hur vi skulle kunna arbeta tillsammans och öka effekten av er digitala marknadsföring genom både varumärkesbyggande, relationsstärkande och konverterande innehåll.

230127_2_0953-2_2_Print_1080.jpg

Lisa Sandström

Medierådgivare

+46 768 40 66 92

lisa.sandstrom@clay.se