Genom kreativa konceptet "Ta steget" och smart riktad distribution på sociala medier har vi tillsammans med vår systerbyrå Make Your Mark ökat regionens synlighet och framhävt de fantastiska möjligheterna som Region Jämtland Härjedalen erbjuder.
Region Jämtland Härjedalen strävar efter att främja tillväxt och utveckling i länet samt att vara en attraktiv plats där människor längtar att bo och växa i. Med en av Sveriges mest unika miljöer för friluftsliv och alpina destinationer, kombinerat med attraktiva arbetsmöjligheter, är regionen en lockande destination för både invånare och besökare.
Region Jämtland Härjedalen står inför en stor utmaning: att få fler personer att vilja leva och arbeta i regionen, och inte enbart besöka den under högsäsong. För att benämna denna utmaning utvecklade regionen kommunikationskonceptet ”Ta steget”.
”Ta steget” utvecklades med målsättning om att skapa en positiv bild av regionen och främja samarbetet mellan offentliga och privata aktörer för att effektivt attrahera den arbetskraft som är svår att rekrytera. Detta initiativ syftar inte bara till att attrahera arbetskraft, utan också till att stärka regionens varumärke och i sin tur inspirera fler individer till att ”Ta steget” om att flytta till regionen permanent.
Clays uppdrag har varit att stärka och maximera synligheten av de fina kvaliteter regionen erbjuder i form av arbete, boende och friluftsliv. Regionen ville genom kreativa koncept och innehåll sänka trösklarna för en eventuell flytt till regionen genom att dela berättelser om livet, arbetsmarknaden samt de fördelar med att bo i länet.
För att förmedla denna vision har byrån Make Your Mark, med lokalt kontor i regionen, ansvarat för idé, koncept och innehållsproduktion tillsammans med Clay som stått för medieköp och analys.
Den primära målsättningen i Clays distributionsuppdrag var att få personer att anmäla sig för flyggvägledning och sekundärt att få fler att besöka vald landningssida innehållande inspirerande artiklar och filmer om regionen samt aktiviteter. Slutligen skulle mottagaren beställa ett fysiskt magasin fyllt med inspiration om att flytta till regionen.
”Ta steget” pågick under ett halvår och var fördelad på flera kampanjperioder under både sommarhalvåret tillsammans en längre höst- och vinterkampanj.
Den första sommarkampanjen hade en målsättning om att stärka regionen som varumärke med innehåll fokuserat på arbete och friluftsliv. Den andra sommarkampanjen fokuserade på att nå delatagare i orienteringseventet ”O-Ringen” som annars kanske inte varit på besök i regionen. Vi valde således att maximera synligheten under denna kampanjperiod för att säkerställa att så många som möjligt kunde nås av det anpassade innehållet specifikt kopplat till evenemanget.
Under höst- och vinterkampanjen anpassades annonsinnehållet för att förbli intressant och relevant till mottagaren under denna årstid. Genom att kontinuerligt justera innehållet kunde vi säkerställa att kampanjen behöll sin effektivitet och relevans under ”Ta stegets” fulla kampanj.
Med målsättningen om att skapa en ökad kännedom om regionen och att driva kostnadseffektiv trafik, använde vi oss av kanalerna Facebook och Instagram i samtliga kampanjperioder där en stor del av målgruppen finns.
Hoppa över till vår case-sida för att läsa mer om hur vi hjälp andra kunder.
Nicole berättar gärna mer om projektet, resultaten och hur vi kan hjälpa dig med liknande uppdrag.