Det tar vi med oss från Svenskarna och internet 2023

Idag lanserades den årliga rapporten Svenskarna och internet som kartlägger våra vanor på internet och inte främst sociala medier. Här har vi samlat några saker vi tyckte vara lite extra intressanta utifrån vårt område.

Publicerat

YouTube är folkets favorit bland plattformar

Från i år ser man statistikmässigt YouTube som ett socialt nätverk, vilket har fått stor påverkan på topplistan över plattformar. På vilket sätt? Jo, hade svenskarna bara fått välja en sociala medieplattform så är det YouTube som är favoriten! Plattformen ligger i topp hos alla förutom de födda 1950 eller tidigare. Det tycker vi är lite extra spännande inom just vårt område kring köpt annonsering, då vi ser många fördelar att genom kombinationen bra innehåll och köpt annonsering nyttja plattformen för att nå ut till sin målgrupp. Reklam på linjär-TV har länge varit reserverat för de största varumärkena med störst budget, samtidigt som styrningsmöjligheterna för att riktat nå sin målgrupp varit högst begränsade om man inte är ute efter att nå alla i hela Sverige. Här ser vi fler och fler varumärken som med gott resultat använder placeringar på YouTube för att nå ut med sitt rörliga innehåll, bygga preferens i målgruppen och smart kunna använda sin medieinvestering. Kul att därför också plattformen växer och går hem hos folket!

Facebook minskar och Tiktok ökar såklart - nu på 24%

Vår största gissning innan rapporten kom var gällande hur mycket Tiktok vuxit i användning under året. Svaret är från 20% till 24%. Bra och spännande om du frågar oss! Resultatmässigt har vi hos de kunder som tagit steget in till att ha med Tiktok i mediemixen sett fina resultat och som oftast lett till ökad andel medieinvestering till plattformen på sikt, där minskningen kanske skett från mer traditionella plattformar som Facebook och Instagram.

Meta kämpar med att hålla kvar unga och locka in nya

De plattformar som tappar är Facebook och Instagram, och där främst i de yngre målgrupperna. Här har Meta problem med att hålla kvar de unga, men också att locka in nya. Kommer målgruppen ansluta till plattformarna senare in i livet? Eller har man här påbörjat ett tapp som kommer hålla i sig? Vi tror det sistnämnda, men att komma ihåg är att även om man pratar om att dessa två plattformar tappar i användning så är de fortsatt de två plattformar som flest använder varje dag. Ingen idé att hoppa av plattformarna på studs som marknadsförare, men har man en målgrupp vars användning minskar kanske du bör glänta på dörren till andra plattformar om du inte redan har gjort det.

Vi vill ha innehåll som är roande, ger oss kunskap, tips och inspiration

Den absolut främsta drivkraften för svenska folket att använda sociala medier är att vi vill bli roade. På topplistan över drivkrafter hittar vi också att vi vill få kunskap, lärdomar, tips och inspiration. Oavsett om man jobbar med marknadsföring genom att skapa organiskt innehåll eller genom köpt annonsering så tycker vi detta är viktigt att alltid ha i åtanke. Oavsett hur du tar ut innehållet i sociala medier - kämpa för att roa, underhålla, bjussa på kunskap och inspiration.

LinkedIn inte i topp hos någon - men stark kanal för annonsering

Ja, allas vår LinkedIn är faktiskt inte en favoritkanal hos någon av målgrupperna, men visst finns här användare. Användningen har under året varken ökat eller minskat, utan står stabilt kvar på att 27% av svenska folket finns här. Däremot är frekvensen på användning här inte i närheten av så hög som för vissa andra plattformar, och det är alltså rätt få som väljer kanalen som sin absoluta favorit om man bara får välja en. Varför är då plattformen så populär för annonsering och fortsatt en stark kanal för det syftet? Jo, 40% av alla som arbetar använder plattformen, och som du säkert redan vet så finns här överlägsna styrningsmöjligheter för att nå målgrupper i sitt professionella jag utifrån olika parametrar kopplat till arbetslivet.

Läs mer

Du kan läsa hela rapporten och en summerad version på svenskarnaochinternet.se

Nyfiken på digital annonsering?

Vi är specialister på annonsering i digitala- och sociala medier, och vi pratar gärna om hur vi kan hjälpa er att få bättre resultat. Välkommen att höra av dig till Lisa, så pratar vi vidare!

lisa-widen-clay-portratt-1080x920.jpg

Lisa Widén

Client Growth Manager

+46 723 07 61 84

lisa.widen@clay.se