Clay är sprunget ur våra systerbyråer inom byrågruppen Ahead Group. Tillsammans är vi ett gäng specialister inriktade på performance i lite olika former. Några har specialiserat sig på sociala medier, några på analys och andra på Google. Vill du få lite mer koll på vilka vi är? Möt teamet på Clay!
Lisa är Performance specialist med störst fokus på sociala medier. Hon har en utbildning inom Content development från Hyper Island i bagaget och erfarenhet av både annonsering via digitala kanaler och produktion av innehåll.
– Oj, ingen dag är den andra lik. Vissa dagar sitter jag och spånar annonsformat med kreatörer, medan andra dagar spenderas framför datorskärmen i olika annonseringssystem för uppsättning och optimering av kampanjer. Men, det roligaste är nog ändå att träffa befintliga och nya kunder och utforska nya spännande samarbeten.
– Hejdå Sverige – och hallå Karibien! Om jag varit där tidigare? Svar nej, men det ser himla trevligt ut. Lämna mig på en strand med en bra bok och en isglass bara. Om man får vara petig så är ett mysigt hotell med havsutsikt såklart en bonus, men så länge det är soligt och varmare än 25+ grader så är jag mer än nöjd.
Hedda arbetar som Performance specialist och har sin nisch inom sociala medier där hon arbetar med flera av våra always-on uppdrag. Hon är en är en fena på att klura på kanalstrategier och att hitta sin väg runt i de olika annonseringsplattformarna.
– Jag kommer från systerbyrån OTW och innan dess så arbetade jag på byrån Redgert Comms, där jag sysslade med en uppsjö av olika saker såsom strategi, annonsering och community. Jag är utbildad digital marknadsförare från Stockholms Internationella Handelsskola och sedan tidigare, innan jag kom in på det spåret var jag utbildad inköpare och arbetade inom modebranschen.
– ”Are You Gonna Go My Way”, Lenny Kravitz. Fun fact – den enda artisten i mannaminnet som under ett uppträdande (av misstag) slitit sönder sina läderbyxor mitt på Gröna Lunds stora scen.
Ida är Performance specialist med extra fokus på analys och hur vi kan omvandla data till värdefulla insikter. Hon har en utbildning inom marknadsföring från Stockholms universitet och tycker att mixen av att arbeta både med innehåll och data är den bästa. Ida har bred erfarenhet inom performance och har arbetat både med digital strategi, webb, nyhetsbrev, SEM/SEO och sociala medier.
– Ja du, det undrar jag också. Många verkar bli lite överväldigade vid första anblick men när man tittar närmre är det inte så farligt (eller..?). Min nyfikenhet på att hitta intressanta insikter har i alla fall drivit mig till metoder som både är enkla och effektiva. Nyckeln är att se bortom bara siffror, och fokusera mer på vad vi vill få ut för insikter och hur vi möjliggör det. Då kan vi börja mäta sådant som vid första anblick kändes svårt. Problemlösning med lite finess och struktur helt enkelt!
– Hmm… Kanske att jag upptäckt eller uppfunnit någon typ av cirkulär eller hållbar lösning som skulle sätta stopp för jordens potentiella undergång. Det hade varit något.
Nicole är Performance specialist med störst erfarenhet inom betald annonsering på sociala medier. De senaste två åren har hon även jobbat med kampanjer på diverse kanaler, vilket ger henne en en bred förståelse och kunnighet inom betald annonsering generellt och oavsett kanal.
– Jag kommer senast ifrån systerbyrån Narva, där jag jobbat i snart två år. Där har jag haft rollen som Digital marketing specialist med fokus på förstärkning av kundernas digitala närvaro, varumärken och affärer. Där sysslade jag med allt som rör strategi, uppsättning av kampanjer, optimering, analys och rapportering.
– Tacos, por favor! Omöjligt att tröttna på. Kanske beror på att Mexiko även är mitt absoluta favoritland att besöka. Rekommenderas starkt!
Hugo kommer senast från performance marketing-byrån Docklin Digital och har erfarenhet inom digital strategi, SEM, paid social, online video, PR och dataanalys. Hugo har en utbildning inom marknadsföring från Stockholms universitet.
– Det som jag tycker är roligast med mitt jobb är att utveckla och implementera nya processer och arbetssätt med ett digitalt mindset där fokus ligger på resultat och vidareutveckling. Nycklar för att lyckas med den digitala marknadsföringen idag är att hitta skalbarhet, klustra data och dra nytta av plattformarnas automatisering. Istället för granulära och komplexa kampanjuppsättningar bör mer fokus läggas på att utveckla innehållet, vilket är det som i slutändan ska nå fram till målgruppens sinnen och påverka på djupet, något som ligger bortom leverans av impressions.
– Du menar min DJ-hatt? Om jag ska bildtolka så är det en riktigt tjusig svart cowboyhatt prydd med silverpaljetter och den har varit med på många äventyr. Vid sidan av jobb inom marknadsföring så har jag haft något av en parallell karriär som semi-professionell hobby-DJ och spelat på diverse klubbar och hak runt om i Stockholm. Jag får erkänna att jag kanske inte alltid gör de bästa mixarna, men jag är definitivt bäst på fest! När DJ-hatten är med blir det definitivt sväng om och klackarna i taket!
Helen är performance specialist och en av de som nischat sig på digital analys. Helen har också erfarenhet av att jobba med CRM-verktyg, inbound marketing och automations. Hon är utbildad till Digital Analytics Specialist på IHM Business School och Ekonom med inriktning marknadsföring, organisation och ledarskap på Mittuniversitetet.
– Jag jobbar med uppsättning av spårningsverktyg, analyser och uppföljning av resultat. Mitt specialområde som jag är lite extra bra på är de tekniska bitarna kring tracking och att få in rätt data i systemen.
– Jobbrelaterat så är min senaste sökning på "CSRF token", medan privat så Googlade jag senast på "Mountain Goat". Är jag ensam om att ha trott att bergsgetter är vanliga små lantgetter som bor i bergen?
Carl-Johan har arbetat under fem år inom byrågruppen på OTW där han under de senaste två åren arbetat med performanceerbjudandet som nu blir en del utav Clay. Han har tidigare hållt på med flera olika delar av digital marknadsföring men har en stor förkärlek till webb och de tekniska och analytiska bitarna.
– Jag har ett konstant sug efter att hela tiden utveckla mina kunskaper och är alltid nyfiken på det nya. Och jag är verkligen i rätt sällskap i detta team, för alla är verkligen så intresserade av att växa och utveckla sina kunskaper. Att få hänga med under vår gemensamma resa vi haft under några år och att se hur vi tillsammans utvecklas och växer är utan tvekan det bästa med det jag gör!
– Banan, banan och banan! Det kan vara världens konstigaste och mest överskattade frukt. Eller är det en ört? Att det ens skulle vara en ört gör den bara mer suspekt. Inga bananer till mig, tack!
Vill du bli en av oss och hjälpa våra kunder skapa bättre effekt i digitala kanaler? Vi letar alltid efter duktiga personer som kan arbeta för att hitta rätt form för våra kunder.