CaseNatt i Naturen för Friluftsfrämjandet

Med initiativet Natt i Naturen ville Friluftsfrämjandet inspirera mottagarna att testa på att sova en natt utomhus. Genom en kampanj i sociala medier ville man nå ut till en bred målgrupp, som inte redan var inbitna friluftsmänniskor, men som kanske skulle våga att testa på en natt utomhus.

Kort om Friluftsfrämjandet

Friluftsfrämjandet är Sveriges största friluftsorganisation. Det är en ideell organisation startad 1892 som är demokratisk, partipolitisk och religiöst obunden. Friluftsfrämjandet arbetar för att främja friluftslivet och värna om allemansrätten.

Syfte & mål

Inspirera fler att våga testa sova utomhus

Under initiativet Natt i Naturen vill man inspirera mottagarna att testa på att sova en natt utomhus. Syftet med kampanjen var att nå ut med information om initiativet samt inspirera mottagarna att våga testa.

Målgrupperna som vi ville nå med kampanjen var en bredare målgrupp i åldrarna 18-70 år, som potentiellt kunde vara intresserade av att sova ute – men som helst inte är en befintlig medlem och redan inbiten friluftsmänniska. Till initiativet fanns också en framtagen guide för att sova ute som man under kampanjens gång gärna ville att målgruppen skulle ladda ner.

Vårt uppdrag

Köpt annonsering i sociala medier

Vårt uppdrag blev att skapa en kampanj med köpt annonsering i sociala medier med övergripande målen att skapa räckvidd på annonsinnehållet, driva klick till Friluftsfrämjandets webbsida och att mottagarna i en förlängning laddar ner guiden.

Kanalval

För att maximera synlighet och nå ut till målgruppen på mest kostnadseffektivt sätt använde vi köpt distribution via Facebook och Instagram. Det är kanaler där vi kan nå den absoluta majoriteten av internetanvändarna och två plattformar där användarna är aktiva ofta. För att nå ut till relevanta individer använde vi oss av en intressestyrning mot en bred demografisk målgrupp sett till ålder, kön och geo. För att minimera risken att nå befintliga medlemmar exkluderade vi dessa individer genom medlemslistor.

Kampanjupplägg & annonsinnehåll

Kampanjen delades upp i två kampanjperioder som löpte parallellt – en för att skapa kännedom och en för att aktivera. I projektet var det viktigt att allokera budgeten rätt till väl valda kanaler och att använda investeringen smart. Vi utgick därför också från befintligt material för att skapa annonser som anpassades utifrån kanal och budskap.

Nyfiken på mer?

Vill du se fler case?

Hoppa över till vår case-sida för att läsa mer om hur vi hjälp andra kunder.

Se fler kunder & case

Vill du veta mer om projektet?

Lisa berättar gärna mer om kampanjen, resultaten och hur vi kan hjälpa dig skapa liknande kampanjer.

230127_2_0953-2_2_Print_1080.jpg

Lisa Sandström

Medierådgivare

+46 768 40 66 92

lisa.sandstrom@clay.se