Genom kampanjen "ELLEs värld" ville ELLE, ett av Sveriges största magasin inom mode, skönhet och kultur, inte bara nå ut till sin etablerade publik, utan även attrahera en yngre kvinnlig målgrupp.
ELLE, som ges ut av Aller Media, är ett av Sveriges största magasin och livsstilsplattform med fokus på mode, skönhet och kultur. Med ett allt större fokus på deras digitala plattformar via hemsida och sociala medier, underhåller de sin målgrupp med nyheter, guider och inspiration.
Syftet med ELLEs värld-kampanjen var att öka den generella kännedomen och stärka deras position som ledande inom mode, populärkultur och livsstil.
Den huvudsakliga målgruppen man önskade nå ut till var kvinnor i åldrarna 18-45 år, med extra fokus på de yngre åldrarna för att nå ut till nya individer som kanske inte är lika bekanta med ELLE som de något äldre åldersgrupperna.
Under konceptet ”ELLEs värld” önskade ELLE stärka sin position som ledande aktör inom mode och livsstil, och nå ut till en ny och yngre målgrupp.
I samarbetet med Clay aktiverades kampanjen på YouTube, där visuellt engagerande innehåll distribuerades för att inspirera och nå nya individer. Resultatet blev en framgångsrik satsning som visade på starkt engagemang och en ökad närvaro och synlighet digitalt.
Med visuellt rörligt innehåll önskade ELLE inspirera målgruppen och bli top-of-mind destinationen för inspiration, mode och underhållning. Med tanke på valet av innehållsformat för kampanjen blev YouTube det självklara valet för kostnadseffektiv synlighet och räckvidd i målgruppen.
Genom specifika kanalplaceringar kunde vi säkerställa att personer intresserade av ämnen som ELLE förknippas med nåddes av budskapen, och i en kontext där målgruppen är redo att mötas av videoinnehåll och på enheter där ljudet är på.
Resultatet från kampanjen visade tydligt att vi lyckats nå ut till rätt individer via placeringar i kanaler och profiler som agerar i samma områden som ELLE. Hela 60% av alla annonsexponeringar ledde till att hela videorna spelades upp, vilket tyder på att målgruppen som nåtts varit intresserade av innehållet och budskapen.
Sammanfattningsvis blev adderingen av YouTube ett bra komplement till övriga aktiveringar som gjordes under perioden på andra kanaler, som säkerställde längre videovisningar av innehållet och i relevanta kontexter för att attrahera nya ELLE-läsare.
Hoppa över till vår case-sida för att läsa mer om hur vi hjälp andra kunder.
Lisa berättar gärna mer om projektet, resultaten och hur vi kan hjälpa dig med liknande uppdrag för att till exempel synas hos nya målgrupper på YouTube.