För andra året har vi lanserat kampanjen "Bryggan" för att stärka Alandias närvaro på den svenska marknaden. Med hjälp av en bred mediemix och kända profiler, har vi hjälpt Alandia öka varumärkeskännedomen och att nå ut till båtägare i Sverige.
Alandia är ett försäkringsbolag med fokus på marin-, transport och fritidsbåtsförsäkringar. De har över 85 års erfarenhet av försäkringar och har båtliv i sitt DNA. Alandia är verksamma i Sverige och Finland och satsar på högkvalitativ content-produktion och en bred mediemix för att effektivt nå båtägare samt bygga varumärke.
Alandia är en av flera kunder som använder sig av Ahead Groups breda kompetenser inom byrånätverket. Uppdraget innebär ett samarbete mellan Make Your Mark och Clay som Alandias performancebyrå och strategiska mediepartner.
Trots Alandias långa erfarenhet av båtförsäkringar har den svenska marknaden länge seglat obemärkt förbi Alandias varumärke och tjänster, vilket Alandia ville ändra på. Alandia har en ledande position i Finland, medan den svenska marknaden präglats av större konkurrens och därmed behövt rikta mer fokus på att stärka och tydliggöra en position i Sverige. De övergripande målsättningarna för Alandia var således att öka kännedomen kring varumärket och deras tjänster på den svenska marknaden samtidigt som man ville få målgruppen att teckna avtal med Alandias försäkringar.
Den primära målgruppen att nå var män i övre medelåldern i Sverige med fokus på Stockholm och Västkusten. Målgruppen skulle även med fördel ha en aktiv livsstil, gilla skärgården, vara natur- och sjövan, social eller sportintresserad.
Kommunikationskonceptet Bryggan innebar en bredare mediemix med fokus på att maximera synligheten under sommarhalvåret då det är Alandias högsäsong. Bryggan är en 360-kampanj inkluderade plattformar såsom Instagram, Facebook, Youtube, Linkedin, native, digital utomhusreklam, display och podcast. Kampanjen uppmärksammades även genom PR och mentorers egna sociala kanaler.
För att maximera synligheten av konceptet, utöver en bred mediemix, valde man att arbeta med kända profiler som mentorer. En av dessa kända profiler var bland annat komikern, tv-profilen och båtentusiasten Kristoffer Appelquist.
Bryggan hade som målsättning att inspirera båtägare till ett tryggare liv ute till havs och annonserades parallellt med den löpande annonseringen Clay hanterar under helåret. Bryggan är ett kostnadsfritt mentorskapsprogram som syftade till att förse nya båtägare med enkla tips och trix för ett tryggare och härligare båtliv genom artiklar på Alandias hemsida.
Alandia behövde skapa en kampanj som hade ett starkt nyhetsvärde, väcker uppmärksamhet och som kan nå målgruppen i en bred mediemix under en längre kampanjperiod. Bryggan som idé var unik och oväntad men samtidigt högst förankrad i Alandias DNA som försäkringsbolag – att minska antalet olyckor på sjön.
Hoppa över till vår case-sida för att läsa mer om hur vi hjälp andra kunder.
Vi berättar gärna mer om projektet, resultaten och hur vi kan hjälpa dig med liknande uppdrag.