CaseRekryteringskampanj för AcadeMedia

Det sägs att det krävs 10 000 timmar för att bli expert på något. 10 000 timmar av att dra el, svetsa, klippa hår, dra rör eller ta hand om människor när deras hälsa sviktar. ”Vissa saker kan du inte läsa dig till” – ja ungefär så löd budskapet för AcadeMedias rekryteringskampanj mot yrkesverksamma som Clay hjälpte till att distribuera.

Kort om AcadeMedia

AcadeMedia är den ledande utbildningskoncernen i Norden, med över 700 förskolor, skolor och vuxenutbildningar samt en växande närvaro online. AcadeMedias vision är att skapa möjligheter för människor att utvecklas och bidra till ett hållbart samhälle genom utbildning och livslångt lärande.

Syfte & mål

Inspirera yrkesverksamma att utbilda nästa generation

Under hösten 2023 samarbetade Clay med systerbyrån Narva Communications tillsammans med AcadeMedia för att ta bukt på den stora problematiken kring bristen på yrkesverksamma inom flertalet yrkeskategorier. Genom en rekryteringskampanj och PR-aktivering var målsättningen att stärka AcadeMedias arbetsgivarvarumärke och öka intresset bland yrkesverksamma för att överväga en karriär som yrkeslärare.

Vårt uppdrag

Skräddarsydda kampanjer för maximal räckvidd och effekt

Clays uppdrag för AcadeMedia var att ansvara för hela kampanjprocessen av de köpta kampanjerna – från strategi och planering till uppsättning, genomförande och löpande optimering. Vi tog fram en omfattande distributionsstrategi där vi noggrant planerade varje steg för att nå rätt målgrupp vid rätt tidpunkt och i rätt kanal. Detta innebar att vi hanterade alla aspekter av medieköpen, inklusive annonsering i olika kanaler, och tillsammans med kollegorna på Narva Communications anpassade budskap och format efter kanalens unika förutsättningar.

Kampanjupplägg

Den köpta distributionen riktade sig mot yrkesverksamma som bland annat inkluderade roller så som undersköterskor, fordonstekniker, elektriker och byggnadsarbetare i Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingborg där man främst ville uppmärksamma yrkesverksamma om kampanjen.

Målet med kampanjen har varit att synas i sociala och digitala kanaler likväl som på fysiska placeringar där målgruppen spenderar sin tid. Kampanjen använde således en varierande mediemix så som Metas kanaler Facebook och Instagram, Display-annonsering på nyhetssajter i kombination mellan programmatisk och kontextuell annonsering, Youtube och Play-tjänster, utomhusreklam samt digitala kanaler så som köpt sök. Till exempel var viss utomhusreklam riktad mot hantverkare som vanligen arbetar tidigt på morgonen.

Resultat

Kampanjen blev fort framgångsrik. Redan under sina första veckor nåddes ett av de initiala målen för intresseanmälningar hos en av yrkesgrupperna. Vid kampanjens slut hade flera hundra intresseanmälningar om att bli yrkeslärare kommit in.

Med en räckvidd på drygt 5,1 miljoner individer fördelat på 11,5 miljoner annonsvisningar uppnåddes en bra synlighet för yrkeslärarsatsningen och samtliga yrkesgrupper nåddes framgångsrikt. Totalt genererade kampanjen drygt 37 000 besök in till AcadeMedias kampanjsida, vilket vi tycker är ett fantastiskt kampanjresultat!

Nyfiken på mer?

Vill du se fler case?

Hoppa över till vår case-sida för att läsa mer om hur vi hjälp andra kunder.

Se fler kunder & case

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Tim berättar gärna mer om hur vi skulle kunna arbeta tillsammans och öka effekten av er digitala marknadsföring genom både varumärkesbyggande, relationsstärkande och konverterande innehåll.

Tim Mårtensson

Digital strateg

+46 722 41 22 62

tim.martensson@clay.se